Scherp uw actieve luistervaardigheden aan



Als mensen in uw organisatie naar u toe komen om een ​​probleem te bespreken, geeft u ze uw beste antwoord en gaat u er waarschijnlijk vanuit dat u ze heeft geholpen.


Zo simpel is het misschien niet. Je helpt niet veel als je niet echt naar ze luistert. We hebben het niet over het echte luisteren, maar over het luisteren, dat bekend staat als 'actief luisteren'.


Aanwezig zijn. Echt horen wat de spreker te zeggen heeft, vereist uw volledige aandacht. Er zijn zoveel afleidingen op kantoor - veel daarvan zijn technisch gerelateerd, zoals instant messaging en e-mail - dat je bijna niet anders kunt dan half luisteren naar iemand die je aanspreekt, of dat nu persoonlijk of telefonisch is. Wat u moet doen, is doelbewust actief luisteren oefenen door uzelf volledig in het gesprek te betrekken. Wees opmerkzaam en concentreer je woord voor woord op de boodschap en zorg ervoor dat je de ander begrijpt. Dit geldt ook voor vergaderingen, wanneer u mogelijk de focus verliest en in de verleiding komt om naar uw smartphone te kijken.


Let op de nuances. Het begrijpen van non-verbale signalen is een andere actieve luistertechniek: hoewel luisteren van nature gepaard gaat met horen, zullen goede luisteraars ook voelen wat er niet wordt gezegd, en wat er wordt verwoord. Het vergt oefening om fysieke signalen, zoals gezichtsuitdrukkingen, of subtiele veranderingen in de spreektoon van een persoon te leren lezen. Door deze actieve luistervaardigheden te verbeteren, kunt u niet alleen de boodschap overbrengen en problemen sneller oplossen, maar ook situaties verspreiden voordat ze een onaangename wending nemen.


Niet onderbreken. Door de ander uw onverdeelde aandacht te geven, toont u respect en kan dit een positieve invloed hebben op uw hele gesprek. Het betekent ook dat u minder snel verkeerd begrijpt of gewoon mist wat de persoon tegen u zegt. Het is natuurlijk gemakkelijk om ongeduldig te worden als een klant of collega u vertelt over een probleem dat u al weet op te lossen voordat ze klaar zijn met spreken. Als de persoon een beetje langdradig wordt, wacht dan op een geschikt moment om tussenbeide te komen of stel beleefd een vraag.


Empathie. Iemand die contact met u opneemt voor hulp die niet over een vergelijkbare hoeveelheid expertise op uw gebied beschikt, heeft wellicht nog actiever luisteren nodig. Heb geduld met hen.


Zoek opheldering. Als het probleem verdere actie van uw kant vereist, herhaalt u wat de spreker zei om te bevestigen dat u het probleem begrijpt en wat u moet doen.


Bron: Robert Half


Posts récents

Voir tout
facebook-group-logo.png
Herentalsesteenweg 44
2275 Poederlee
BE 0806.062.377
Get social with us!
  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • LinkedIn Clean Grey
Feedback, questions?

 

+32 476 63 27 83
info@assistantclub.be

​​​

© 2019 On Target